WITAMY NA STRONIE

GRAMY W SZACHY

Gramy w szachy to rozwijająca się platforma internetowa. Tutaj dowiesz się jak nauczyć się grać w szachy lub jak nauczyć innych.

skoczek - konik szachowy

Skoczek, czyli ulubiona figura dzieciaków na począku nauki. Pewnie dlatego, że dzieci uwielbiają różne zwierzaki – zwłaszcza w przedszkolu wzbudzają sympatię małych szachistów. 

Dlaczego szachowy konik to skoczek?

W nauce szachów szczególnie u młodszych dzieci warto postawić na dodatkowe treści, które przeplatają te naprawdę wartościowe wiadomości. Dlaczego? Dzieci bardzo lubią słuchać różnych historii, opowieści i uzasadnień. „A dlaczego?, a czemu? a po co?”. Zatem „a dlaczego konik to skoczek?”. 
Odpowiedź może być bardzo krótka, zdawkowa: bo lubi skakać, ale można też tak: Każde zwierzątko jakie mamy ma swoje imię: i pies i kot, nawet rybka w akwarium i konik na łące, dlatego konik szachowy również ma swoje imię szachowe: skoczek – bo najbardziej lubi skakać po szachownicy, dlatego od dziś będziemy go wołać po imieniu

Często również opowiadam dzieciakom historię o tym, że dzięki imieniu konika szachowego można w szybki i prosty sposób znaleźć w przedszkolu dzieci, które już uczą się grać w szachy. Jak? Historia prosta i od dziś każdemu znana 🙂
Jeśli wezmę skoczka do ręki i pójdę do Waszej sali w przedszkolu i zapytam wszystkich dzieci jak nazywa się ta figura. To zapewne każde dziecko, które nie uczyło się nigdy szachów powie, że to konik, ale każdy kto uczy się grać w szachy odpowie, że to…? skoczek! 

Koniec wstępu! Przechodzimy do konkretów!

Z lekcji o ustawieniu figur na szachownicy wiemy (jeśli nie to KLIK), że skoczek stoi zawsze obok wieży, gotowy do gry, a może i nawet powinien do niej „wskoczyć” bardzo szybko

Jak może poruszać się skoczek?

Skoczek - sposób poruszania się

Skoczek porusza się w następujący sposób:
Dwa do przodu, jeden w bok – taki jest konika skok!

Albo inaczej:
Kroczek, kroczek i w boczek 

Ruch skoczka układa się w kształt litery L

skoczek-przeskakiwanie

Skoczek jest wyjątkową figurą na szachownicy, ponieważ jako jedyny ze wszystkich bierek może przeskakiwać nad innymi pionkami i figurami (swoimi i przeciwnika). 

Figury i pionki, które stoją na polach z wierszyka „dwa do przodu” nie przeszkadzają skoczkowi w jego ruchu. Skoczek przeskakuje im nad głowami! 

Zapamiętaj: Skoczek nie może zbijać bierek nad którymi przeskakuje!

Jak zbijać skoczkiem?

skoczek - zbijanie

Skoczek może zbijać bierki przeciwnika na polu na którym się zatrzymuje (czyli pole „w bok” z wierszyka). Skoczek poprotu staje na polu zbijanej bierki, a zbita bierka ściągana jest z szachownicy. 
Na szachownicy obok skoczek atakuje: pionka na f6, gońca na g5, wieżę na g3, hetmana na d2 oraz pionka na c5. Może zbić jedną wybraną bierkę, co wybierzemy? 
Zbijmy dla przykładu hetmana na d2. 

zbijanie skoczkiem

Obok na diagramie pozycja na szachownicy po zbiciu hetmana

Skoczek zajmuje pole zbijanej bierki, a ta bierka opuszcza szachownicę. 

Czego skoczkowi nie wolno?

Skoczek nie może stanać na polu, które zajmuje bierka z jego drużyny. Takie pola są dla niego zajęte i musi on wybrać inne pole. Na czerwono zaznaczono pola, na które nie może ruszyć skoczek, ponieważ zajmują je bierki z jego drużyny, na zielono pola, na które można ruszyć się skoczkiem

Zapamiętaj: w szachach nie wolno zbijać bierek swojej drużyny!

Czasem (bardzo rzadko, ale czasem się zdarza) skoczek może być zablokowany. Wszystkie pola, na które chciałby jechać są zajęte przez jego bierki. Wtedy skoczek nie może się ruszyć, a my musimy wybrać ruch jakąś inną bierką. 

skoczek - blokada

Tutaj możesz pobrać bezpłatne materiały do tej lekcji.

W poradniku znajdziesz gotowe do druku scenariusze, zadania i ćwiczenia. 

Coś specjalnego?

Motyw szachów często możemy znaleźć w różnych bajkach. W tej akurat Masza świetnie skacze skoczkiem i dzięki temu pokonuje swoich silnych rywali  🙂
Niestety nie udało mi się znaleźć odcinka po polsku.

Tutaj możesz pobrać bezpłatne materiały do poprzednich lekcji.

W poradniku znajdziesz gotowe do druku scenariusze, zadania i ćwiczenia.