WITAMY NA STRONIE

GRAMY W SZACHY

Gramy w szachy to rozwijająca się platforma internetowa. Tutaj dowiesz się jak nauczyć się grać w szachy lub jak nauczyć innych.

wartość figur

Wartość figur to kwestia umowna, ale ważna jeśli chcemy dobrze i mądrze grać w szachy. Pomaga w kalkulacji, analizie sytuacji, a także w podjęciu decyzji. Wszak ten, kto ma przewagę powinien atakować.

Wartość figur w szachach

Wartość figur w szachach jest wyrażana w punktach. Możemy wyobrazić sobie, że punkty, które są przypisane pionkom i figurom, są opisem ich siły (podobnie jak na kartach z piłkarzami, albo innymi postaciami zbieranymi przez dzieci). 

Wartość figur w szachach
Pionek

Pionek w szachach ma najmniejszą siłę bojową. Jego wartość wynosi 1 punkt. Nie warto jednak, traktować pionków jako nieważne bierki, które można rozdawać przeciwnikowi nie otrzymując nic w zamian. Dlaczego?

Po pierwsze: na szachownicy mamy aż 8 pionków, jeśli nasze pionki dobrze ze sobą współpracują, mogą okazać się bardzo groźne.

Po drugie: każdy pionek po dotarciu do końca szachownicy może zmienić się w dowolną figurę (oprócz króla), czyli dzięki dobrej grze pionkami możemy mieć na szachownicy kilka hetmanów, wież, skoczków lub gońców

Po trzecie: pionki są świetnymi obrońcami, doskonale nadają się do tego, aby bronić króla lub innych figur

Po czwarte: jak mawiał najlepszy szachista XVIII wieku Francois Philidor „pionki są duszą gry”

Skoczek i goniec

Wartość skoczka i gońca jest w szachach wyceniona na 3 punkty. Chociaż obie te figury są od siebie całkowicie różne to ich wartość jest taka sama. 

Na wartość skoczka składają się takie czynniki jak: możliwość przeskakiwania ponad innymi figurami, trudność w zablokowaniu (zamknięciu) możliwości ruchu, możliwość atakowania/bronienia nawet 8 pól jednocześnie. 

Natomiast na jego niekorzyść działa z pewnością duża ilość ruchów potrzebna na pokonanie całej szachownicy.

Zaletami gońca są: szybkość, możliwość atakowania na długich, otwartych liniach skośnych. No właśnie otwartych. Goniec nie gra dobrze w pozycjach zamkniętych, czyli takich gdzie na szachownicy jest mało otwartych przestrzeni. A no i oczywiście jeden goniec kontroluje pola tylko jednego koloru.

W takim razie co jest lepsze? Skoczek, czy goniec?

Najprościej na to pytanie można odpowiedzieć krótkim i nie lubianym stwierdzeniem: to zależy. I tak naprawdę to na ten temat mógłby powstać osobny artykuł, albo nawet i książka.

Generalnie w skrócie można stwierdzić, że skoczki są lepsze w zamkniętych pozycjach, ponieważ mogą manewrować, przeskakiwać i ciężko zamknąć im drogę. Natomiast w pozycjach, które wymagają atakowania, bądź bronienia po dwóch różnych stronach szachownicy, w pozycjach, w których jest dużo otwartej przestrzeni to wtedy na pewno lepiej sprawdzi się goniec.

Wieża

Wieża ma wartość 5 punktów. Jest władczynią linii prostych, najlepiej otwartych. Niewątpliwie jej zaletą jest szybkość i łatwość gry.

Jej przewaga nad skoczkiem i gońcem wynika jeszcze z jednej bardzo ważnej kwestii. Wieża we współpracy z królem potrafi zamatować samotnego przeciwnego króla. 

Jeśli na szachownicy zostanie nam tylko król i skoczek, lub król i goniec, a przeciwnikowi tylko król to taka partia kończy się remisem. 

Hetman - siła królowej

W szachach najsilniejszą figurą jest hetman, czyli potocznie królowa. Jej wartość wynosi 9 punktów, czyli trochę mniej niż 2 wieże, a dokładnie tyle ile mają 3 figury warte 3 punkty.

Zamatowanie samotnego króla hetmanem i królem jest zadaniem bardzo łatwym. Zapamiętajcie, że hetman jest bardzo silną figurą, dlatego trzeba nim ostrożnie grać, żeby nie oddać go za „byle co” 😉

Jego królewska wysokość - król

Król – jedyna figura w szachach, która jest bezcenna, nie ma wartości punktowej. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta – króla nie można zbić, dlatego punkty nie są mu potrzebne.  Ten kto schwyta przeciwnego króla w matową pułapkę – wygrywa grę. 

Zapamiętaj!

Punkty w szachach są tylko po to, aby pomóc grającym w ocenie sytuacji, w planowaniu ruchów i wymian.

W szachy nie wygrywa ta osoba, która więcej zbije, można zbić wszystkie bierki przeciwnika, ale dopóki król w grze, to gra trwa.

Im większą mamy stratę w naszej armii w stosunku do wojsk przeciwnika tym trudniej będzie nam się grało. To jest tak samo jakby w meczu piłkarskim w jednej drużynie grało 11 zawodników, w drugiej 6. Tych sześciu ma szanse na zwycięstwo, ale mniejsze i wymagające dużo, dużo więcej pracy 🙂

Pobierz ćwiczenia z tego tematu!

Tutaj możesz pobrać bezpłatne materiały do tej lekcji.

W poradniku znajdziesz gotowe do druku scenariusze, zadania i ćwiczenia.