fbpx
Wieża – mistrzyni prostej linii

Wieża – mistrzyni prostej linii

wieża

Wieża jest figurą, którą bardzo łatwo zapamiętać. Sposób, w jaki się porusza jest bardzo prosty, a to dlatego, że wieża jeździ prosto. Zresztą zobaczcie sami, a później wykonajcie ćwiczenia korzystając z naszego darmowego poradnika. 

Jak może poruszać się wieża?

Wieża może poruszać się po liniach prostych: pionowych i poziomych, czyli do przodu, do tyłu i w boki. 

wieża
wieża sposób poruszania się

Ruszając wieżą możemy pojechać na każde z zaznaczonych pól. Możemy przesunąć wieżę tylko o jedno pole, ale możemy pojechać również o kilka kratek. 

Musimy jednak pamiętać o tym, że wieżę łatwo jest ograniczyć, tak jak pokazano na poniższym rysunku:

wieża na początku gry

Na rysunku przedstawionym powyżej pokazano, kolorem zielonym, na które pola można ruszyć wieżą. Czerwonym kolorem zaznaczono pola, na które nie możemy wieży przesunąć. 

Zapamiętaj: wieża (tak samo jak goniec, hetman, pionek) nie może przeskakiwać, omijać innych bierek na szachownicy. 

Na początku gry wieża jest zablokowana i nie może się ruszyć dopóki figury, lub pionki nie zrobią jej miejsca.

Jak zbijać wieżą?

Wieża zbija dokładnie w taki sposób w jaki się porusza. Jeśli jadąc na przykład do przodu natrafi na figurę lub pionka przeciwnika to może ją zbić. Musimy wtedy postawić wieżę na polu, na którym chcemy zbić, a zbitą bierkę ściągamy z szachownicy. Nasza wieża w tym ruchu musi zostać na tym polu, na którym zbiła i w tym ruchu nie może już jechać dalej!

wieża atakuje gońca
wieża zbiła gońca

Na obrazkach poniżej pokazano gdzie można (kolor zielony). Zaznaczono też pola, na których wieża może stanąć i zbić przeciwnika (kolor żółty).

możliweruchy wieżą
możliwe ruchy białą wieżą

Czy wiesz, że?

#1 Wieża na początku gry zwykle pomaga królowi w zrobieniu roszady, czyli ruchu mającego na celu zapewnienie królowi bezpieczeństwa. Dodatkowym plusem roszady jest wprowadzenie wieży do gry.

#2 Gdy na końcu gry zostanie nam król i wieża, a przeciwnikowi tylko król to możemy dać mu szacha-mata. Jeśli zostałby nam król+skoczek, lub król+goniec, przeciwko samotnemu królowi to partia kończy się remisem. Tymi figurami nie da się dać szacha-mata.

Tutaj możesz pobrać bezpłatne materiały do tej lekcji.

W poradniku znajdziesz gotowe do druku scenariusze, zadania i ćwiczenia. 

Dołącz do dyskusji